Z okazji Dnia Edukacji Narodowej, nasi uczniowie zastanawiali się, jak zmieniliby szkołę, gdyby to oni, piastowali urząd ministra edukacji. Swoje rozważania przelali na papier w formie wiersza, przemówienia, artykułu prasowego itp. Kreatywnych pomysłów na reformę szkolnictwa nie brakowało, uczniowie udzielali wskazówek dotyczących organizacji pracy szkoły, jej wyglądu, podstawy programowej, a także metod nauczania. Co ważne wielu z nich zwróciła uwagę na międzyludzkie relacje, które nie zawsze wyglądają wzorowo. A oto fragmenty niektórych prac naszych przyszłych polityków;) Oceńcie sami, czy zgadzacie się z ich postulatami:
„[…] Na matematyce moglibyśmy budować z klocków, a na biologii robić eksperymenty. W szkole powinno być więcej komputerów, żebyśmy mogli się uczyć poprzez zabawę, na przykład grając w Minecrafta […] chciałbym, żeby w szkołach były lekcje o tym, jak być dobrym kolegą i jak radzić sobie z emocjami. Wtedy wszyscy lepiej by się dogadywali. Byłoby super, gdyby nikt nikogo nie przezywał, nie dokuczał, nie poniżał.” (Dominik 6b)
„[…] Waga plecaków jest nadal absurdalna,
Za to ilość sprawdzianów nie jest banalna,
Przerwy są za krótkie,
Przez to uczniowie mają śniadanie malutkie!
Warto wspomnieć o toaletach
- dobrze wyposażone obejrzeć można na googlach w tabletach […]” (Filip 6b)
[…] Więcej zajęć artystycznych, kreatywność w cenie
- muzyka, taniec, sztuka – w każdej szkolnej przestrzeni[…] (Natalia 5b)
„[…] Ograniczyłabym zakres materiału w miejscach, gdzie jest go za dużo, a powiększyłabym ilość zajęć obowiązkowych, na których uczylibyśmy się jak np. być asertywnym, komunikować nasze potrzeby albo czuć się dobrze z samym sobą. Zlikwidowałabym przepytywanie przy tablicy, niezapowiedziane kartkówki oraz duże prace klasowe – jest to często stresujące[…]” (Nadya 7a)
„[…] Unieważniłabym też oceny z testów czy biegów na wychowaniu fizycznym, bo moim zdaniem
w-f polega na zabawach ruchowych i nauce gier zespołowych[…]” (Maja 7b)
„[…] Podręczniki pójdą precz, bo to niepotrzebna rzecz.
Przez działanie i projekty, odkryjemy świat, obiekty…
Współtworzenie, doświadczenie, kreatywne przeżywanie.
Czy nasz system jest gotowy na marzenia młodej głowy?” (Hania 6b)
Czy nasz system jest gotowy? Z tym pytaniem młodej głowy zostawiamy czytających tę notatkę;)