O programie
Szkoła Podstawowa nr 12 w Szczecinie bierze udział w inicjatywie edukacyjnej „Laboratoria przyszłości” . Jest to program realizowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją autorów i uczestniczących w inicjatywie placówek, jest stworzenie nowoczesnej szkoły,
w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.
W ramach Laboratoriów Przyszłości nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego potrzebnego w kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności manualnych i technicznych, umiejętności samodzielnego i krytycznego myślenia, zdolności myślenia matematycznego oraz umiejętności w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, jak również pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy oraz radzenia sobie w życiu codziennym.
Laboratoria Przyszłości to nowoczesny sprzęt, który rozwija kompetencje i talenty uczniów, każdego dnia uatrakcyjnia zajęcia szkolne i pozwala uczniom rozwijać swoje zainteresowania nie tylko na lekcjach techniki i w ramach innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań i innych form rozwijania umiejętności.
Celem programu jest realizowanie wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Dlatego do naszej szkoły trafiły najnowocześniejsze urządzenia, które służą przekazywaniu wiedzy w sposób innowacyjny i interdyscyplinarny.
W skład wyposażenia wchodzą:
Drukarka 3D z akcesoriami (w tym aplikacjami, slicerami, filamentem etc.)
Mikrokontrolery z sensorami, wzmacniaczami, płytkami prototypowymi i innymi akcesoriami
Sprzęt do nagrań dla nauki prezentacji swoich osiągnięć (kamera, mikrofony, oświetlenie etc.)
Stacje lutownicze (do mikrokontrolerów).
Roboty Dasch,
Pociąg Intelino
Okulary VR i wiele innych
Wyposażenie to będzie dostępne dla uczniów nie tylko na wybranych przedmiotach (np. matematyka, chemia, biologia, geografia, fizyka, technika, informatyka) ale też na zajęciach pozalekcyjnych (kołach zainteresowań).
Co ważne, założeniem inicjatywy nie jest nauka zdalna. Sprzęt służący do nauczania na odległość będzie kupowany w ramach innych inicjatyw. ”Laboratoria przyszłości” dają możliwości unowocześnienia i uatrakcyjnienia zajęć stacjonarnych. Są odpowiedzią na potrzeby współczesnego świata, w którym nowoczesne narzędzia będą naturalnym środowiskiem pracy.
W lutym (19 i 26. 02. 2025 r) na zajęciach rozwijających klasa 1 b z podziałem na dwie grupy uczestniczyła w zajęciach pt. „Poznanie zasad działania robotów DASH. z wykorzystaniem aplikacji GO". Uczniowie uczyli się sterowania robotami. Zajęcia bardzo się podobały. Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, z zainteresowaniem poznawali aplikację GO, sami nagrywali różne dźwięki, które następnie odtwarzali w aplikacji podczas sterowania robotami. Zajęcia odbyły się pod kierunkiem wychowawcy Lilli Matusiak
Szkoła posiada sprzęt do wykonywania m.in. fotografii portretowej. Jest to jedna z najciekawszych i najprzyjemniejszych dziedzin fotografii. To pretekst do spotkań z koleżankami i kolegami w innej formie. To bliski kontakt oraz praca wyobraźni w kreowaniu czyjegoś wizerunku, patrzeniu i pokazywaniu innych. Na zajęciach staraliśmy się pokazać osobisty portret osoby, jej świat i wyjątkowość. Na zajęciach uczyliśmy się swobodnie pracować z modelem, wykorzystywać tło, wnętrze i różne rodzaje światła, by uzyskać określony efekt. Dowiedzieliśmy się, jakich błędów nie popełniać, by portretowani zawsze dobrze wychodzili na zdjęciach.
Renata Czachoń
20.12. 2024r. w świątecznej atmosferze uczniowie uczestniczyli w wigilijnych spotkaniach klasowych ze swoimi nauczycielami. Zakończeniem tego dnia był Szkolny Festiwal Kolęd i Piosenek Świątecznych. Każda klasa zaprezentowała wybrany przez siebie utwór. Uczniowie mieli też okazję wykazania się wiedzą na temat świątecznych zwyczajów udzielając odpowiedzi na wylosowane pytania w quizie świątecznym. Uczniowie korzystając z aparatu zakupionego w ramach LP wykonali zdjęcia tej uroczystości.