Dnia 16.01.23 do naszej szkoły zawitały Mobilne Laboratoria Przyszłości. Edukatorzy przeprowadzili zajęcia warsztatowe dla klas piątych. Jedne dotyczyły obsługi drukarki 3D, a drugie pracy z goglami VR poprzez portal ClassVR.
Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem uczniów. Dzięki goglom dzieci m.in. podróżowały w kosmosie, zobaczyły jak wygląda wirus oraz zwiedziły głębie oceanu. Na warsztatach z drukarki poznały ciekawe projekty gotowe do pobrania i drukowania, nauczyły się jak zmieniać rozmiar wydruku i na koniec wydrukowały breloczek z napisem „Szczecin”.
Dzięki sprzętowi z Laboratoriów Przyszłości uczniowie mają szansę na rozwijanie kreatywności, pasji, zainteresowań i talentów, które mają szansę przełożyć się na lepszy start
w dorosłość. Lekcje prowadzone z udziałem tego sprzętu pozwalają w ciekawy sposób przekazać wiedzę, tłumaczyć trudne zagadnienia i wprowadzić uczniów w nowoczesny świat pełen robotów i sztucznej inteligencji.
Pod koniec grudnia, uczniowie klasy 8b na lekcji matematyki przenieśli się do wirtualnego świata za pomocą okularów VR. Co to jest siatka ostrosłupa? Jak obliczyć pole powierzchni ostrosłupa? Na te i inne pytania uczniowie znaleźli odpowiedź podczas tej lekcji. W trakcie wykonali szereg aktywności wykorzystując pomoce zakupione w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Bardzo pomocne okazały się być okulary VR, które to rozwijają wyobraźnię uczniów i pomagają właściwie zrozumieć budowę figur przestrzennych. To wiedza zdobywana w praktyczny sposób. Pokazuje, że uczyć się można nie tylko z książek.
Przenośna i elastyczna kamera jest chętnie wykorzystywana przez uczniów na lekcjach geografii. Cieszą się nią zarówno uczniowie klas młodszych jak i starszych.
Szczegółowe diagramy, wykresy temperatury i opadów, skały, minerały i skamieniałości wyświetlają na tablicy interaktywnej i omawiają podczas multimedialnych lekcji.
Uczniowie nagrywają również krótkie filmy, które można wykorzystać przy omawianiu różnorodnej tematyki geograficznej.
Wyposażenie pracowni geograficznej w nowoczesne multimedialne narzędzia nie tylko wspierają proces nauczania i uczenia ale również rozwijają pasję badawczą.
Fotografia i film
(sprzęt audio - video)
Fotografia i film to jedne z podstawowych dyscyplin umożliwiających funkcjonowanie i komunikowanie się we współczesnym świecie. Dynamiczny rozwój technologii cyfrowych wymusił posługiwanie się narzędziami multimedialnymi a szczególnie fotografią i filmem.
Uczniowie w trakcie prac koncepcyjnych i podczas realizacji zadań rozwijają wyobraźnię, wrażliwość wizualną a także sprawność manualną i techniczną.
W trakcie zajęć rozwijających poznają możliwości nowoczesnych narzędzi cyfrowych do rejestracji edycji i emisji obrazu. Zajęcia te przygotowują uczniów do wymagań współczesnego rynku pracy.
W miesiącach wrzesień i październik uczniowie klasy 6 A i 6 B zapoznawali się z podstawowymi informacjami o aparacie Canon EOS M 50 ( przygotowanie karty pamięci, wkładanie i wyjmowanie akumulatora, ustawianie daty, godziny, strefy czasowej, języka, montowanie obiektywu, trzymanie aparatu), poznawali tryby fotografowania, korzystali z ekranu menu i próbowali fotografować i nagrywać filmy w trybie filmowania w pomieszczeniu i w plenerze.
Zapoznali się również z obsługą gimbala FeiyuTech Vimble One. Z okazji święta Komisji Edukacji Narodowej wykonali zdjęcia za pomocą aparatu i filmy za pomocą gimbala i smartfona.
W dalszej perspektywie dzięki możliwości szybkiego łączenia z urządzeniami inteligentnymi uczniowie będą udostępniać zdjęcia w mediach społecznościowych w oparciu o łączność Wi-Fi i Bluetooth oraz funkcji automatycznej synchronizacji i przesyłania obrazu.
Renata Czachoń
26 października 2022 roku w klasie 4a odbyła się lekcja pod kierunkiem p. Łukasza Burdy z wykorzystaniem okularów VR – sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Na początku odbyła się krótka pogadanka na temat zaćmienia Słońca, a następnie uczniowie mogli się przenieść w wirtualny świat i uczestniczyć w tym niezwykłym zjawisku fizycznym. Wykorzystując okulary VR uczniowie odbyli również wirtualny spacer po Księżycu.
Podczas zajęć rozwijających w klasach piątych, pod kierunkiem p. Jadwigi Romankiewicz, odbyła się lekcja z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”. Uczniowie zostali wprowadzeni w świat sztucznej inteligencji i poznali robota Dash. Dzięki licznym sensorom mogli go zaprogramować na wiele sposobów pozwalając na interakcję z otoczeniem. Każdy z robotów dostał swoje niepowtarzalne imię. Robotami sterowali za pomocą intuicyjnej, graficznej aplikacji Go która była obsługiwana z tableta. Dzięki aplikacji uczniowie kontrolowali zachowania robota. Poprzez zabawę z robotami uczniowie weszli w świat programowania (tworzyli zdarzenia, algorytmy umożliwiające sterowanie jego ruchem, zmieniać kolory świateł, korzystać z gotowych dźwięków, a także tworzyć własne nagrania, zmiany toru jazdy, wykrywania przeszkód i wiele innych).
Na kolejnych zajęciach będziemy tworzyć równie ciekawe sekwencje i poznawać kolejne aplikacje. Uczniowie będą obserwować jak wirtualny język programowania staje się doświadczeniem w realnym świecie.
Jadwiga Romankiewicz